A 7 kalandszint

 Bevezető gondolatok az Egyesületünk Kaland-szintjeihez
 
     A HétKakand Egyesület célja, hogy megszerettesse a mozgást és a túrázás különböző formáit. Természetes, hogy mindenkinek más az erőnléte, más a kalandszintje.
     A legtöbbünk szeret a természetben lenni befogadva nyugalmát, rácsodálkozva szépségeire és hatalmára. Sokan vannak, akik egy-egy kirándulás végén jóleső fáradtsággal szeretnek hazatérni, … és olyanok is akadnak szép számmal, talán egyre többen, akik számára akkor válik egy túra igazán vonzóvá, ha nemcsak alaposan elfáradnak, hanem izgalmas kalandokon keresztül, adrenalin-növelő helyzetekben tehették próbára bátorságukat.
    Nehéz egy túrának a nehézségi, kalandszintjét általánosan meghatározni. Kinek-kinek máshol van a erőssége, vannak, akik könnyebben veszik a meredek emelkedőket, vannak akiknek a sátorozás okoz kisebb kellemetlenségeket, vagy az egész napos tekerés. A felsoroltakat érdemes minden túra előtt áttanulmányozni.

1. kalandszint (O-99 év)

táv: 0-7 km, terep: könnyű, séta terep, időjárás: ilyen kirándulásokra kellemes, szép időben próbálunk menni körülmények: pihentető. Jellemzően a kisgyermekekkel, családosan is teljesíthető kirándulások, séták. Külön jelöljük, amennyiben az erdei utakon a babakocsi is végigtolható.

2. Kalandszint (7 éves kortól)

táv: 5-12 km, terep: hazai jól járható turistautak, kényelmes tempóban. Körülmények: hazai időjárásnak megfelelően, időtartam: max. bő fél napos szabadban tartózkodással kétkeréken: 15-35 km. Kényelmes tempóban megtehető hazai kirándulások, erdei szemétszedések.

3. Kalandszint (11 éves kortól)

táv: 10-25 km, terep: hazai turistautak, 100-500 m szintkülönbség. Időjárás: hazai időjárásnak megfelelően, az év bármely hónapjában. Körülmények: főként egy napos túrák, lazább több napos programok két keréken: 30-55 km. Ide tartoznak az átlagos sportos erőnléttel könnyedén teljesíthető, állótáborok, kis-zsákos csillagtúrák, a rövidebb (2-4 órás) barlangtúrák, egynapos evezések, nyári evezések egy része, vízi-szemétszedések...

4. Kalandszint (15 éves kortól)
táv: 15- 25 km, akár több napon keresztül. Terep: hosszabb emelkedők is előfordulnak, jelentősebb szintkülönbség, a legkönnyebb via ferrata utak (A, AB, B). Körülmények: több naposak, nehezebben járható hegyi utak, patakmedrek, két keréken: 40-60 km Sok izgalmat jelentő többnyire többnapos külföldi gyalogos túrák, melyet egy kicsit sportos fiatal vagy fiatalosabb túrázó tud teljesíteni. Evezéskor nagyobb távokkal, vagy hegymeneti (folyás-iránnyal szembe evezés) szakaszokkal lehet számolni.

5. kalandszint (17 éves kortól)

táv: 15-35 km terep: via ferrata B, BC, C, szurdokok, az úton már előfordulhatnak létrák, drótkötelek, komolyabb szintkülönbségek, olykor keskeny hegyiösvények, drótkötéllel biztosított sziklapárkányok, hegygerinceken haladó útvonalszakasz, télen egész napos hótaposások. Körülmények: több napos túrák, magashegyi időjárás, két keréken: 55-80 km Izgalmas hegyiösvények, mély szurdokok várnak itt a túrázóra, Via ferratazáskor biztosító eszközökkel, ám teljes biztonsággal járható 'vasalt utak', melyek bevezetnek a sziklák csodálatos világába. Akár hosszabb-rövidebb hótaposásra lehet számítani, télies körülményekre.

6. kalandszint (18-60)

táv: 15-50 km, terep: sziklás, keskeny hegyi ösvények, hegygerinceken haladó útvonal, via ferrata: C-D. Körülmények: több naposak, külön fel van tüntetve, amennyiben sátorban alszunk, magashegyi változékony időjárás, akár télies is lehet, hegymászó eszközök használata (hágóvas, jégcsákány, biztosító kötél) tekerés: 80-100 km. Nagyobb sportos erőnlétet és szédülésmentességet igénylő hegymászások. Komoly és igen csodálatos via ferrata utak, vagy ha az örökhó birodalmában járunk akár többnapos zord időjárás is előfordulhat.

7. kalandszint (18-60)

táv: 15 km-től... , ám jellemzően nem a táv hossza a legfontosabb jellemzője az út nehézségének. Terep: sziklás, via ferrata utak: D, E. Körülmények: magashegyi környezet és időjárás, hegymászó eszközök használata (hágóvas, jégcsákány, biztosító kötél), ide tartoznak a hosszú nagyzsákos vándorlások, kétkeréken: 100 km felett is akár. Kifejezetten nehéz túrák. Komoly felkészültséget, erőnlétet és teljes szédülésmentességet igénylő via ferratazasok. Komoly csúcsmászások - teljes hegymászóeszköztár használata. Bátorság és erőfitogtatás jellemzi az erre jelentkezőket.

Via ferrata besorolás

  • A könnyű sziklás terepen történő mászás, fizikai megerőltetés nem jelentős, erős karmunka nincs. Szédülésmentesség fontos. Nincsenek kitett falak.
  • B meredekebb falak, kémények, nagyobb mélység, kissé több karmunka. Szédülésmentesség fontos.
  • C kitett falak, alattunk lévő mélység 20-30 méter is lehet. Karmunka jelentősebb, szédülésmentesség elengedhetetlen.
  • D igen kitett falak, akár 100 méter mélység. Fontos az erős kar és lábmunka. Jó erőnlét szükséges. Szédülésmentesség elengedhetetlen.
  • E nagyon kitett falak, áthajlások, nagy mélység. Sziklamászói tapasztalat szükséges, kiváló erőnlét és szédülésmentesség elengedhetetlen.

Megjegyzés: Mindegyik túránkon a Csoport Biztonság Elve alapján a csoporthoz igazodunk, (A csoport a maximálisan teljesítőképessége a legkevesebbet bíró csoporttag teljesítőképességéhez igazodik) ilymódon alkalmazkodunk egymáshoz. Nagyobb létszámú túrákon előfordulhat az erővonalak mentén csoportbontás is, különböző nehézségű útvonalakkal. Természetesen ezek leírások csak irányadóak. A lehetséges nehézségek, ám nem kell (nem is lehet) az összesre egyszerre számítani.